12. mar. 2013

Opsummering af luftsæsonen :D


Foto af Fotothomsen.dk

For mit vedkommende har vintersæsonen med luftriflen lidt 2. prioritet, da jeg som bekendt går mest op i de to andre OL-discipliner; 50m liggende og 50m helmatch – Måske har det også noget at gøre med at jeg er bedre til disse discipliner. ;) 
Ikke desto mindre har jeg dog skudt luft på fuldt tryk mens jeg venter på, at 50m sæsonen igen starter omkring april – Og for en gangs skyld har jeg faktisk haft en hel del succesoplevelser med luftriflen henover vinteren.

Sæsonen startede med at jeg til første stævne i Hvidovre satte ny personlig rekord med 588 point, hvilket jo altid er et godt tegn. Før sæsonen havde jeg egentlig meldt mig totalt ud af kampen om de eftertragtede EM-billetter til EM på hjemmebane, men pludselig var der en spinkel mulighed, og så kunne jeg jo lige så godt begynder at kæmpe for det – om ikke andet bare for at presse de tre der lå til det en smule J

Det første større stævne var LF-open i december, hvor det blev til en 2. plads efter Kristian Thomsen på tredje og sidste dag. Alt i alt var stævnet nogenlunde tilfredsstillende. Selvom der har været meget diskussion om de nye internationale finaleregler hvor alle starter fra 0 i finalen, er jeg efterhånden blevet stor tilhænger af dem. Finalerne er blevet meget mere spændende når folk bliver sorteret fra undervejs, og når man står som de to sidste i sådan en finale kan jeg i hvert fald mærke at jeg lever!

Til Swedish Cup i Januar gik jeg i finalen som nummer 8, og da jeg desværre røg ud som den første blev det også til den samlede placering. Det kan jeg dog stadig kun være tilfreds med, da jeg godt nok aldrig havde drømt om at min første ”store” internationale finale skulle være på 10m.


Under min indledende skydning der kvalificerede mig til finalen med en score på 611,1 point

Umiddelbart efter Swedish Cup forelå den endelige EM-udtagelse. Her vidste jeg godt at jeg ikke ville blive udtaget, da jeg skød dårligt til den sidste EM-udtagelse i BPI.
Et land må deltage med 3 skytter i hver disciplin til EM, og denne gang blev det Alexander Helleskov, Niels Overgaard og Kristian Thomsen, jeg selv blev nummer 4 i udtagelsen. Ret skal være ret, og under normale omstændigheder er de alle tre bare bedre end mig på luftriffel!

At jeg ikke blev udtaget banede dog vejen for at jeg kunne starte med at træne 50m før de andre, hvilket muligvis har givet mig et lille forspring, da de andre i kraft af EM-deltagelsen selvfølgelig har holdt sig til luftriflen sæsonen ud. Under EM var jeg i stedet stævnespeaker hvilket var en fantastisk oplevelse!

Foto af landstræner Enrico
Under åbningsceremonien til EM i Odense. Jeg står ved talerstolen og agerer "toastmaster"

Efter to måneder uden at have rørt luftriflen overhovedet skulle der skydes DM i sidste weekend. Derfor gik jeg i turbotræning for at indhente noget af det tabte. Med ca. 12 timers træning på 3 dage følte jeg mig dog rimelig klar til opgaven.

I den indledende runde skød jeg 609,7, ikke noget vanvittigt resultat, men dog tilfredsstillende. Det gjorde at jeg gik i finalen som nummer tre efter Niels Overgaard og Kristian Thomsen.
I finalen fik jeg knebet ballerne sammen, og pludselig var alle med undtagelse af Alexander Helleskov og jeg selv sorteret fra. Gennem hele finalen havde jeg været et pænt stykke efter Alexander, men pludselig ,inden det sidste skud, havde jeg fået indhentet ham, og førte med 0,2 point. Så gik der ellers svingninger i riflen i en sådan grad at mit sidste skud blev en 9,8. Alexander skød en 10,5 og endte dermed som vinder, mens jeg vandt sølv, stadig et fantastisk resultat for mig til et DM på luftriffel.

Min første individuelle medalje til et DM på 10m luftriffel

Alt i alt har det været en luftsæson som er gået over forventning, men NU er den ved vejs ende, og de "rigtige" discipliner indfinder sig snart :D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar