27. maj 2013

World Cup debut i regn, blæst og kulde, men med et tilfredsstillende resultat! :)

Vejret da skydningen gik i gang lørdag formiddag
Jeg elsker at skyde når det er helt vindstille og temperaturen ligger et sted mellem 15-20 grader, så kan man nemlig ligge og "plukke" 10'erne som stjal man slik fra et barn. Sådan havde jeg håbet at min World Cup debut ville være, men det skulle så sandelig vise sig anderledes, som billedet ovenfor udmærket indikerer!
I aktion under fredagens PET (Pre Event Training) under lidt mere normale vejrforhold
Skydningen
Lad mig starte med det som det i bund og grund handler om, nemlig resultatet...
Min debut i World Cup sammenhæng endte ud med resultatet

102,9 101,5 102,0 102,2 102,5 103,4 = 614,5
 
Er det under normale omstændigheder et godt resultat? Svaret hertil er helt klart nej..
Er jeg tilfreds med resultatet under omstændighederne? Her er svaret et klart ja!
 
Det var svære forhold at skyder under i lørdag, rigtig svære forhold. For det første var det hamrende koldt, og har været det under hele opholdet i München, og så var der vinden - den forpulede vind...
Ikke desto mindre er det en af de skydninger i min karriere indtil videre, hvor jeg har haft bedst styr på vinden. Jeg fik på intet tidspunkt afgivet et skud hvor vindflagene stod helt ekstremt, og jeg havde en disciplin jeg sjældent har haft gennem hele skydningen.
Det dårligste skud jeg har i serien er en 9,5, og jeg har kun to skud udenfor 9,8 i hele skydningen, noget jeg er overordentlig tilfreds med i de forhold. Desværre var mine 10'ere ikke helt dybe nok da jeg ikke mestrede vinden 100 %. I hele point får jeg 589, det næsthøjeste jeg har skudt når det for alvor har blæst.
Noget andet positivt er, at jeg på intet tidspunkt havde nerver på, faktisk så lidt at det skræmte mig helt. Måske det har noget at gøre med statussen som MQS-skytte (egentlig uden for konkurrence), og det faktum at jeg simpelthen havde for travlt med alt muligt andet. Men det tegner i hvert fald godt. Jeg var langt mere nervøs under fx EM-udtagelsen i Herning i april måned.
 
Placeringsmæssigt ender jeg som nummer 79 ud af de 154 skytter som i alt stillede til start i liggende, og jeg slog skytter som Peter Sidi (verdensrekordholder på luftriffel), Harald Stenvaag (norske legende der har deltaget ved 6 Olympiske Lege) og Warren Potent (7 gange World Cup guldvinder indenfor 4 år).
 
Alt i alt en godkendt skydning, som helt sikkert har givet mod på mere! :D
 
I løber af dagene i München fik jeg også overværet en hel del interessant skydning, heriblandt med en del danskere i aktion..
Gitte Henriksen var også World Cup debutant, hun deltog i damernes 10m luft
Laura Buch stod ved siden af Yi Siling, den regerende olympiske mester, verdensmester, asiatiske mester OG verdensrekordholder (på heltal) på 10m luft.
Damernes 10m luftriffel finale
Til ingens overraskelse indtog Kina både 1. og 2. pladsen efter den indledende runde
For en sjælden gangs skyld blev det dog ikke Kina som løb med sejren, her ryger Yi Siling ud af finalen
Vinderen blev den regerende europamester fra EM i Odense, nemlig Lisa Ungerank, der med stærk skydning til sidst i finalen henviste Kina til andenpladsen!
I herrernes 10m luft stod jeg og så Peter Sidi sætte verdensrekord i indledende runde, en verdensrekord jeg ikke tror bliver slået foreløbigt! Og i øvrigt noget af en oplevelse af overvære.
En hel del andre havde også valgt at tage opstilling bag Sidi da han nærmede sig sidste skud
Det sidste skud er få sekunder gammelt, folk bryder ud i spontane klapsalver og verdensrekorden er en realitet. 633.5, hvilket vil sige at han i gennemsnit har skudt 10,56 i hvert eneste skud; sindssygt!
Det blev dog ikke Peter Sidi der vandt finalen, men derimod den kun 17-årige kineser Haoran Yang der vandt sin anden World-cup i træk. Og nå ja, så er det for resten den anden World-cup han nogensinde deltager i.....
Harald Stenvaag fra Norge, 60 år gammel og stadig med på højeste plan i liggende! 5-dobbelt europamester, 3-dobbelt verdensmester og 38-dobbelt World-cup medaljetager der deltog ved sit første OL i 1984!
"Kongen" af liggende skydning, Sergei Martynov fra Hviderusland. Uden sammenligning den bedste liggende skytte der nogensinde har levet, og han beviser med sit valg af udstyr at det oftest er skytten det kommer an på. Jeg vil være overrasket hvis det viser sig at noget af hans udstyr er yngre end jeg selv.
Den finske måde at skyde liggende på med det højre ben lagt ovenpå det venstre, her illustreret ved Jaakko Björkbacka og Juho Kurki. Jeg tror aldrig jeg har set andre end finnerne ligge på denne måde, men Björkbacka blev trods alt junior-europamester på 60 liggende i Beograd 2011 hvor jeg også selv deltog.
Herrernes 60 liggende finale, Mickael D Halluin på vej mod sejren, sin første af slagsen
Podiet i herrernes 60 liggende. Den måske bedste allround-skytte gennem tiderne Rajmond Debevec blev nummer 3. Han er efterhånden blev 50 år gammel, men popper stadig op i alskens finaler. Han er verdensrekordholder på helmatch, en rekord han satte i 1992! Bronzemedaljen er nummer 67 i World Cup sammenhæng!
Når nu alle forhandlerne var tilstede kunne jeg ikke helt dy mig og investerede i et par nye skydestøvler fra Kurt Thune. Modellen er helt ny og med en speciel sål i.. Det lyder jo meget fint, nu må vi se om det virker i praksis. Jeg fik dem i hvert fald til en fair pris ;)
World-cup eventyret er slut for denne gang. Jeg når dog ikke at være hjemme særligt længe, allerede tirsdag den 4. går turen til verdens største juniorstævne i Suhl, så der skal trænes igennem den næste uges tid :D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar